Stadiile degradării stratului de uzură al carosabilului, de la fisură la groapă
Fisurile sunt primele semne de degradare ale unui drum. Ele apar, în dimensiuni variate și sporadic, pe suprafața drumului. Odată apărute, fisurile lucrează mecanic: se măresc, se înmulțesc, se adâncesc, iar în cele din urmă devin crăpături. De la crăpătură la groapă, mai este nevoie doar de o iarnă – apa se infiltrează în crăpătură, îngheață, iar presiunea mărește crăpătura. Gropile apar primăvara pentru că fisurile nu au fost reparate la timp. Pe lângă gropi apar degradările majore ale asfaltului și stratului suport.
Nu putem să oprim apariția fisurilor, dar putem să prevenim formarea gropilor prin lucrări de mentenanță preventivă, în funcție de stadiul de degradare al carosabilului. Iată cum:
Stadiul 1: apariția fisurilor
Fisurile pot apărea la 6 luni sau la 1 an de la asfaltare. Este stadiul ideal pentru a fi reparate, pentru că sunt încă puține și mici. Lucrările de mentenanță presupun tăierea și colmatarea fisurilor. Tăierea prealabilă a fisurii permite materialului de etanșare să intre în fisură și crește durata de rezistență a lucrării. Odată reparate, fisurile nu se vor extinde și nu se vor mări. De aceea, repararea lor în acest stadiu aduce un avantaj enorm: costuri foarte reduse de întreținere.
Stadiul 2: fisuri vechi și mărite
În acest stadiu, dimensiunea și numărul fisurilor este mai mare, iar bugetul de reparare crește. De obicei, apar primăvara. Aici trebuie intervenit obligatoriu, pentru a nu lăsa fisurile să devină crăpături. Bugetul de reparare rămâne semnificativ mai mic comparabil cu următorul stadiu de evoluție.
Stadiul 3: transformarea fisurilor în crăpături
Fisurile netratate devin în timp crăpături. În acest stadiu trebuie intervenit cu prioritate, pentru că este ultima etapă a degradării stratului de uzură. Dacă nu se întâmplă acest lucru, apa va intra în stratul suport și va degrada drumul foarte rapid.
Stadiul 4: formarea gropilor
Gropile se formează în timp și apar de la fisuri netratare. Însă noțiunea de groapă poate să dispară, dacă fisurile sau crăpăturile sunt colmatate la timp. Plombarea gropilor atrage costuri de până la 15 ori mai mari, decât repararea la timp a fisurilor. În plus, prin plombare se creează pe perimetrul plombei rosturi, care se vor transforma în fisuri, perpetuând problema.
Indiferent de stadiul în care se află un drum sau vechimea lui, fie că e nou sau cu degradări, repararea fisurilor și crăpăturilor este cea mai bună alegere pentru bugetul unei primării si pentru creșterea duratei de viață a drumurilor din asfalt.
Programele de mentenanță preventivă a drumurilor sunt implementate de administrații din întreaga lume: din New York la Munchen, Budapesta, până la Bacău, Miercurea Ciuc sau Alba Iulia.
În România a fost implementat pentru prima dată de echipa Dito Group în anul 2006.